Didactiek als kunstvorm

De afgelopen jaren houd ik me bezig met het idee van de ‘docent als kunstenaar’. Zo geef ik les op de Willem de Kooning Academie aan de docentenopleiding en geef ik gastlessen aan de ArtEZ Zwolle, HKU Utrecht en de Breitner Academie in Amsterdam.

In deze lessen probeer ik, samen met studenten, te onderzoeken hoe didactiek ingezet kan worden als artistiek medium.

Zo bedacht ik het ‘Didactische Experiment’. Als ontwerper van een didactisch experiment word je uitgedaagd om de elementen waaruit een les bestaat te bevragen en opnieuw uit te vinden. Net zoals een schilderij bevat een les ook beeldaspecten. Denk dan bijvoorbeeld aan duur (tijd), spanningsboog, locatie, instructie, rolverdeling, zintuiglijke effecten, geluid, onderwerp, toetsingsvorm, doelgroep, techniek. Hier kan je als kunstenaar-docent mee experimenteren en ‘tweaken’. Het experiment staat voorop, en mag dus ook volop mislukken. Spelen en reflecteren staan centraal.

Eén van mijn didactische experimenten is een alternatief voor een voorstelrondje. De studenten maken een grafische partituur (liggend A4) van de persoonlijke weg die ze hebben afgelegd om tot deze les te komen. Dat kan zijn vanaf hun jeugd, of van het laatste jaar. De studenten gaan in een kring staan en houden de grafische partituren voor zich. Een professionele zangeres zingt de grafische partituren één voor één met een korte stilte tussen de stukken. Samen vormt de klas één geïmproviseerd muziekstuk. Voor de studenten Deeltijd van de WdKA voerde ik dit experiment uit in samenwerking met young dramatic soprano Jannelieke Schmidt.