(Nederlands) Tijdens deze wandeling nemen buurtbewoners je mee op pad. Kinderen, ouders en andere Lakenezen vertellen over hun favoriete, gekste of mooiste plekjes in de wijk.
(Nederlands) Tijdens deze wandeling nemen buurtbewoners je mee op pad. Kinderen, ouders en andere Lakenezen vertellen over hun favoriete, gekste of mooiste plekjes in de wijk.
Tussen 22 maart en 29 juni staat in de entreehal van Museum W het Waardeloze Winkelcentrum. Deze winkel is een ode aan de waardeloosheid van spullen. Er zijn enkel spullen te koop die niets meer waard zijn en hun functie hebben verloren, zoals oude treinkaartjes, stukjes plastic of een lege pen.
(Nederlands) Voor de educatieve zolderruimte van Museum van Bommel van Dam, de Bovenkamer, ontwikkelde ik een interactief kunstwerk waarin de museumcollectie wordt gekoppeld aan het straatbeeld van Venlo. Het werk is dagelijks gratis toegankelijk voor bezoekers.
(Nederlands) Atelier Digitaal Erfgoed onderzoekt nieuwe manieren op digitaal erfgoed te tonen. Dit project is het resultaat van mijn MEE-residentie. In de residentie onderzocht ik de waarde van digitaal Limburgs erfgoed in samenwerking met verschillende erfgoedinstellingen.
(Nederlands) Vanaf nu te huur via Cultuurpad: De Wereldrecorddagen! Iedereen kan wereldrecordhouder worden. Op basisschool de Horizon behaalden we in 1 week maar liefst 71 wereldrecords. Als groep, in duo’s of individueel wisten de leerlingen de meeste creatieve records te bedenken en uit te voeren.
(Nederlands) In de Winkel van Tijd kan je geld verdienen door te wachten in 10 verschillende wachtplekken in de expositie ‘Into the Black Hole’ in het Museum Valkhof te Nijmegen. Hoe langer je wacht, en hoe saaier het wachten is hoe meer je verdient, en dus hoe meer tijdvolle producten je kan kopen in de winkel!
(Nederlands) Voor de tentoonstelling Big Dada in Arti et Amicitiae lanceerde ik een nieuwe tijdseenheid genaamd ‘Visie’. Als we kijken nemen we slechts 2% echt waar, de rest wordt ingevuld door aannames, of is een blur. De eenheid ‘visie’ geeft aan in hoeverre een persoon in staat is om meer dan deze 2% bewust waar te nemen. Om deze eenheid op te kunnen laden ontwikkelde in Tankstation Visie.
(Nederlands) Een jaar lang krijg ik de vrijheid om zich met het Museum Valkhof in Nijmegen te bemoeien als een luis in de pels. Ik zal zeven keer ingrijpen op verschillende plekken in het museum. Met mijn interventies reflecteer ik vooral op de verbouwing van het museum en alles wat daarbij komt kijken.
(Nederlands) Samen met 230 leerlingen van de gemeente Peel & Maas maakte ik in totaal 10 audiowandelingen met de kinderen in hun buurt. Tijdens de wandelingen vertellen de kinderen verhalen over wat zij interessante vinden in hun directe leefomgeving. Zo kan je op vakantie in eigen dorp!
(Nederlands) Speciaal voor Huis Sloëtjes ontwikkelde ik een wandeling aan de hand van 11 objecten, die ogenschijnlijk doodnormaal zijn, maar als je er bij stilstaat een verhaal vertellen over iemands leven, verlangens, verwachten en zelfs diens sterven. Ik bevraag tijdens de wandeling hoe we spullen gebruiken, waar ze horen en waar ze tijdelijk verblijven. Wat beweegt dit ogenschijnlijk tot stilstand gekomen huis?
(Nederlands) Samen met mijn vriend Bas Muyres, heb ik een bijna 100 jaar oud hotel overgenomen in Helden, Noord Limburg. Het Hotel Antiek zie ik als een vertrekpunt, een vrijplaats, om locatie specifieke projecten te initiëren en te ondernemen. Vanaf 1 juli zijn we hier begonnen vinden er op allerlei manieren (culturele) uitwisseling plaats tussen toeristen, vreemdelingen, bewoners en kunstenaars.
(Nederlands) In de Museum Juwelier wordt vergaan erfgoed omgebouwd tot nieuw erfgoed. In samenwerking met Museum Peel & Maas worden versleten en afgeschreven machines minutieus uit elkaar gemonteerd door kinderen en de losse onderdelen tot sieraden gemaakt. Zo kan iedereen het nieuw erfgoed bij zich dragen.
(Nederlands) In het project gaan schoolkinderen op zoek naar problemen in de openbare ruimte, en ontwikkelde ik een onderzoekskit en een audioles. De lessenserie wordt in totaal op meer dan 100 scholen uitgevoerd!
(Nederlands) Met dit project onderzoek ik hoe je op vakantie kan gaan in je eigen stad, straat of woonkamer. Hiervoor ontwikkel ik, samen met kunstenaars, kinderen en toeristen verschillende projecten zoals wandelingen, souvenirs, informatiefolders en festivals.
(Nederlands) Voor het Museum van Bommel van Dam ben ik een project aan het organiseren rondom servies en eetgewoontes geïnspireerd op het kloosterdorp Steyl. In 2021 zal het servies (deels) gebruikt worden in het nieuwe restaurant van het museum.
(Nederlands) In 2018 en 2019 deed ik onderzoek ik twee parken: het Parco Via Appia in Rome en het Amstelpark in Amsterdam. Gedurende het onderzoek filmde ik de handelingen van verschillende zorgdragers in de 2 parken. Het resultaat is een videowerk dat zowel in Rome als in Amsterdam getoond wordt.
(Nederlands) Het Gareel is een educatief project voor TENT Rotterdam, en houdt het midden tussen een ritueel en wetenschappelijk experiment. In totaal komen in oktober en november 500 kinderen langs.
Op uitnodiging van Joanna van der Zanden deed ik in de zomer van 2019 onderzoek naar het Repair Café: een plek waar je kapotte spullen kan laten maken. Mijn inzet was om te kijken of er op deze plek ook ruimte zou zijn voor waardeloosheid.
(Nederlands) In navolging op de Waardeloze Winkel en de Waardeloze Juwelier opende dit jaar de Waardeloze Souvenirwinkel, die ik samen met studenten van de Willem de Kooning Academie heb ontwikkeld. In de winkel worden waardeloze objecten getaxeerd, en verkocht als ware souvenirs.
(Nederlands) In 2018 en 2019 voer ik verschillende keren de Burenparade uit: een buurtwandeling door Leidsche Rijn waar de buurtbewoners elkaar en de stad ontdekken. Tijdens de wandelingen ontstaan live datavisualisaties, die de wensen van groep verbeelden.
(Nederlands) In de zomer 2018 was ik Artist in Residence bij StrandLab aan het Almeerderstrand. Hier heb ik gewerkt vanuit een caravan die prachtig uitkeek over het water. Het Almeerderstrand is in transitie; er komt nieuw strand bij en er komen steeds meer bezoekers om te genieten van de omgeving.
De afgelopen jaren houd ik me bezig met het idee van de ‘docent als kunstenaar’. Zo geef ik les op de Willem de Kooning Academie aan de docentenopleiding en geef ik gastlessen aan de ArtEZ Zwolle, HKU Utrecht en de Breitner Academie in Amsterdam.
(Nederlands) De hele zomer 2018 vinden er workshops voor kinderen plaats op het Almeerderstrand. In samenwerking met Allard Medema, StrandLab en Stad&Natuur Almere heb ik de Kinderwaterjury opgericht die de micro en macroschoonheid en smaak van water beoordeelt.
(Nederlands) In navolging op de Waardeloze Winkel, ben ik gevraagd om voor Into the Great Wide Open 2018 het concept een nieuwe draai te geven. Dit is uiteindelijk de Waardeloze Juwelier geworden.
In cooperation with Waternet, Deltares and WUR, I developed The Clean Water Experiment. During the summer of 2017, we mapped the water quality together with 500 citizens of Amsterdam. The participants received a water box filled with instruments to measure the water’s quality.
The project Dust Particles was an ode to dust. From shipyard to elementary school, from art fair to farm; every location has its own history, and with that, its own kind of dust. At 11 locations in Amsterdam and its surrounding areas, several columns were placed where one could view dust using a microscope.
The Worthless Shop is a trading shop and an interactive art experience. The Wothless Shop will trade in ‘worthless’ items that are found in the streets or surroundings of the shop.
Waternet Amsterdam and Designathon Works gave children between the age of 7 and 12 years old the assignment to draw a machine that could purify the water across the earth in the future. Together with them, I designed a prototype of this machine.
In April and May 2016, I will give several unique tours in the historical city centre of Amsterdam. The tours will focus on illustrating different types of data connected to tourist sites. For example, the amount of bricks used in a building, the type of garbage in containers on a specific street or lists of significant dates.
Infinite Coastline Until the end of June 2015, I was artist in residence in Cádiz, South of Spain with Linea de Costa. There I measured the rugged coastline with instruments that I especially designed for this. The results of this research were shown both in public spaces as well as at the museum affiliated with the Linea de Costa.
Being part of De Parasiet, an art collective, I helped design an Art Tarot pack using the Museum van Bommel van Dam’s collection. The Art Tarot can be used as an instrument to predict the future, to obtain life lessons or simply as a board game.
‘The Art of Letting Go’ is an artistic investigation into nature and the patterns of decomposition in the human body. The project was centered around the figure St. Francis whose body is ‘incorruptible,’ according to Catholic teaching. The importance of nature and human suffering are central to his teachings.
As part of Into the Great Wide Open’s 2014 festival, I ran a project called Camping Mapping, which intricately mapped the interactions and clashes between nature and culture on the campsite.
The Royal Amsterdam Zoo commissioned me to do a comprehensive study of three trees. With a team of 41 volunteers I analysed and studied the trees from top to bottom – their branches, leaves, spider webs and cracks in the bark. The research took place in the open during the busy summer period and many children helped spontaneously.
The Parasite is a parasitic magazine which changes form, medium and distributor every edition. In 2011 we made six editions and we are currently working on several new editions.
Commissioned by Noordjes Kinderkunst, I developed the workshop ‘Make Your Own Relic’, in which primary school children make their own relics from leftover bits and pieces found at monumental buildings.
Together with Creatief Initiatief and Rikko Voorberg, I co-founded the art route Path of Suffering. The art route took place in De Baarsjes, a neighbourhood in Amsterdam, and exhibited art works on the theme of ‘suffering’. The exhibit ran from 13 February till 30 March 2013. During the last three days, an intimate Suffering Festival took place.
From 2010 to 2011 I was curator of the exhibition space De Tribune. Exhibiting artists included Mathilde van Beekhuizen (NL), Sachi Miyachi (JP) and Esther Kempf (SW).
My Own Ritual was a project created for Allerzielen Alom which guided people in making their own ritual to remember a deceased person in a special way.
In 2010 and 2011 I worked in collaboration with various artists, theologists and actors to organize Stroom West, a series of (theater) evenings around religious themes and stories.